30
vr, okt

Cultuur & Uitgaan
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Extra aandacht op monumentendag - 0172 Bodegraven Cultuur - De afgelopen Monumentendag was een ideale gelegenheid om aandacht te besteden aan het behoud van de statige schoorsteen van de voormalige fabriek Andrélon naast het Phoenix-gebouw aan de Noordstraat in Bodegraven.

De schoorsteen van dit industriële en monumentale erfgoed moet nodig gerepareerd worden wil hij geen gevaar gaan vormen voor de bewoners en omgeving van de Phoenix. Voor een groot deel zijn de bewoners van dit tot woningen gerestaureerde gebouw verantwoordelijk voor het onderhoud van de schoorsteen en draaien dus ook op voor alle kosten die zo’n reparatie met zich meebrengt. Maar, dat kunnen zij niet alleen.


Crowdfunding
We hebben al eerder gewag gemaakt van de crowdfundingactie (red-de-schoorsteen.kentaa.nl.) die de bewoners van het Phoenix-gebouw hebben opgezet om de voldoende geld bijeen te vergaren om de belangrijke reparatie aan de legendarische schoorsteen te laten verrichten. De gemeente spijkert ook wel een beetje bij, maar dat is niet voldoende voor de volledige reparatie en dus moet een heel groot deel door de bewoners worden opgehoest. Laten we hopen dat de noodzakelijke gelden middels hun actieve activiteiten worden opgehaald.

Medewerking Unilever
In het kader van de Monumentendag van zaterdag jl., deden Jan Masmeyer en Gijs Roos, de beide initiatiefnemers van de waardevolle historische ‘Schatkamer van Andrélon’, een beroep op financiële medewerking c.q ondersteuning van Unilever, eigenaar van veel verschillende bedrijven waaronder eveneens Andrélon. Direct geld in de schoorsteenkas storten is geen policy van Unilever. Het bedrijf droeg echter wel een steentje bij en stelde 100 goodybags ter beschikking.

Voor deze speciale dag offreerde Unilever verder een aantal lifestyle-producten, waaronder ‘Andrélon iedere dag shampoo’ en Zwitsal zonnecrème, producten die tegen speciale prijzen werden aangeboden. Voor de zonnecrème was totaal geen belangstelling, terwijl het aantal ter beschikking gestelde flessen met ‘Iedere dag shampoo’ in no time was uitverkocht. Dat waren er echter niet veel, want deze shampoo zat eveneens in de 100 goodybags. 


Jammergenoeg een karig resultaat
Jan Masmeyer beheerde het aanbod van Unilever en besteedde veel tijd aan een perfecte voorbereiding van de stand van ‘De Schatkamer van Andrélon’. Het heeft zeker niet aan zijn tomeloze inzet gelegen dat hij aan het einde van de dag toch graag meer opbrengsten in de schoorsteenkas had willen storten dan het in zijn ogen toch wel uitermate karige bedrag waarvoor inwoners van Bodegraven en passanten een fraai pakket lifestyle-producten hadden kunnen aanschaffen. Enkele tientjes zijn leuk en aardig na een dag vol van informatie over de legendarische schoorsteen en intensieve promotie van lifestyleproducten, maar die zetten helaas weinig zoden aan de dijk voor reparatie van deze gedenkwaardig en memorabel stukje erfgoed.  


Promotiefilms

Speciaal voor de crowdfundingactie is er een speciale promotiefilm gemaakt rondom de schoorsteen van Andrélon. Ga naar https://youtu.be/yfTeB0952-Qvoor een kort overzicht.
Tevens is er een film gemaakt over ‘De Schatkamer van Andrélon’, het bedrijf dat onder andere gevestigd was in het Phoenix-gebouw waartoe de legendarische schoorsteen behoort. Deze opname kunt u zien op https://youtu.be/iYyz6TsHhuc 


De Phoenix, de mythische‘Vogel van de zon’
Iedereen in Bodegraven kent de oude fabriek van Andrélon met de naam De Phoenix. Waar komt die naam eigenlijk vandaan? Een bekend verhaal over de Phoenix (afgeleid van fenix) is, dat het een Egyptische mythischevogel is, die geen eieren legt en geen jongen krijgt. Hij is de enige vogel in zijn soort en is een symbool van de zon. Hij was er al toen de wereld ontstond en ook nu leeft hij nog steeds als ‘Vogel van de zon’ in een verborgen woestenij, ver hiervandaan, waarschijnlijk ten oosten van Egypte, in Arabië of in India.

Men is het er nog niet over eens hoe lang deze vogel al leeft, maar men denkt dat de leeftijd zo rond de 500 jaar ligt. Pas dan voelt de vogel zich oud worden en wil graag verjongen. De vogel verbrandt dan door de zon en slechts wat as blijft over. Uit de as echter, herrijst een jonge Phoenix die op zijn beurt, net als zijn ‘voorouders’,  na vijfhonderd jaar van het oosten naar het westen vliegt om weer jong te worden.
De Phoenix heeft dan ook een hele speciale betekenis gekregen en staat voor grootse resultaten en echte klappers, maar ook voor tijdelijke teloorgang, waarna echter altijd opnieuw nieuwe en grootse successen worden geoogst.
Er is een fraai mythisch verhaal geschreven over de Phoenix, de Vogel van de Zon. Voor de liefhebber, ga naar https://www.beleven.org/verhaal/vogel_van_de_zon


Jos de Jong

 

Reizen & Vakanties

Vitamines & Supplementen

Cookies maken het eenvoudiger voor ons om onze diensten te leveren. Met het gebruik van onze diensten geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.
Ok